Rehabilitacja społeczna mieszkańców subregionu konińskiego

„Rehabilitacja społeczna mieszkańców subregionu konińskiego”

Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci i Młodzieży OTWARCIE od 1 kwietnia 2024r. realizuje projekt Rehabilitacja społeczna mieszkańców subregionu konińskiego dofinansowany z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na podstawie umowy nr UM/PW9/2024/2/O_WIELKOPOLSKI/4116 z dnia 8.05.2024 r.

Beneficjentami projektu są dzieci, młodzież i dorośli, łącznie 82 osoby z niepełnosprawnościami, którzy uczestniczą w zajęciach grupowych i indywidualnych:

  • Nauka czynności dnia codziennego to zajęcia grupowe dla 40 osób, realizowane w 10 grupach.
  • Arteterapia – zajęcia grupowe dla 20 osób, odbywają się w 5 grupach.
  • Terapia przez gry i zabawy – zajęcia grupowe dla 20 osób, odbywają się w 4 grupach.
  • Wsparcie psychologiczne – indywidualne spotkania dla 10 uczestników.
  • Terapia ruchem – zajęcia indywidualne dla 40 osób.
  • Terapia komunikacji – zajęcia indywidualne dla 18 osób.

Celem projektu jest rehabilitacja osób z niepełnosprawnością, poprawa ich funkcjonowania w społeczeństwie, zwiększenie samodzielności i aktywności.

Dla każdego beneficjenta został opracowany Indywidualny Plan Działania uwzględniający jego potrzeby i możliwości uczestnictwa. Wszystkie formy wsparcia są prowadzone przez doświadczonych trenerów.

Tematyka zajęć Nauka czynności dnia codziennego dotyczyła takich zagadnień jak:

  • Poznawanie i załatwianie spraw w urzędach i różnych instytucjach.
  • Przygotowanie posiłków, także z użyciem sprzętu AGD.
  • Planowanie i robienie zakupów.
  • Nauka/doskonalenie samodzielności w ubieraniu się, dobieraniu stroju do pory roku, pogody, do sytuacji.
  • Dbanie o porządek i czystość oraz własną higienę.
  • Nauka zachowania w różnych miejscach i sytuacjach.
  • Poznawanie i korzystanie z różnych form spędzania czasu wolnego.
  • Trening umiejętności społecznych – budowanie relacji, radzenie sobie z emocjami, rozwój psychofizyczny i społeczny.
  • Profilaktyka zdrowia – zdrowy tryb odżywiania, aktywność ruchowa, zdrowie psychiczne, stosowanie leków, wizyty profilaktyczne, badania.

Zajęcia były realizowane w bardzo różnorodny sposób:

  • Symulacje z wykorzystaniem gier terapeutyczno-edukacyjnych.
  • Omawianie instrukcji i praktyczne używanie zakupionych sprzętów gospodarstwa domowego.
  • Planowanie czynności dnia codziennego z układaniem planu dnia.
  • Filmy edukacyjno-instruktażowe z internetu.
  • Praktykowanie i sprawdzanie umiejętności w terenie – sklepy, urzędy, park, lokale gastronomiczne, poczta, apteka, biblioteka.

Zajęcia z Arteterapii były realizowane w różnych formach, m. in. plastykoterapia,  muzyko- i choreoterapia, sensoplastyka, biblioterapia, teatro- i filmoterapia, modelarstwo. Na zajęciach  uczestnicy wykonali domowe masy plastyczne, składali modele ze sklejki. Słuchali i odtwarzali muzykę na prostych instrumentach, pracowali głosem (powtarzanie dźwięków, nauka piosenek), a także aktywizowali się poprzez ruch i taniec. Oglądali filmy i czytali/ słuchali wierszy, bajek, opowieści, odtwarzali przedstawienia teatrzyku kamishibai, a także tworzyli własne narracje. Tematyka zajęć okresowo nawiązywała do okoliczności lub pory roku.

Zajęcia arteterapeutyczne to często była spontaniczna aktywność, eksperymentowanie i poszukiwanie, rozbudzenie ciekawości, wypróbowanie pomysłów bez lęku przed oceną innych, pobudzające i dostarczające wielu doznań zmysłowych,  a także odprężające i relaksujące. Zajęcia te pozwoliły BO na testowanie i doświadczanie, na generowanie własnych pomysłów, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, a tym samym poznawanie i poszerzanie własnych granic, rozwijanie poczucia sprawstwa. Praca w małych grupach sprzyjała otwartości i budowaniu relacji z innymi uczestnikami.

Podczas zajęć Terapia przez gry i zabawy były wykorzystywane gry, zabawy i aktywności związane z ruchem, wspierające rozwój psychofizyczny BO. Tematyka zajęć była urozmaicona i obejmowała:

  • Zabawy taneczne ze śpiewem, rytmiczno-muzyczne, ćwiczenia elementów układów choreograficznych
  • Zabawy relaksacyjne i wyciszające, ćwiczenia z elementami jogi, ćwiczenia oddechowe
  • Zajęcia wzmacniające z użyciem przyrządów, np. piłki gimnastyczne, gumy oporowe, hula-hop, skakanki
  • Gry edukacyjne regulujące emocje, gry planszowe, w kręgu, integracyjne, itp.
  • Ćwiczenia i zabawy ogólnorozwojowe
  • Gry z elementami rywalizacji (tory przeszkód, trafianie do celu, itp.)
  • Gry i zabawy na świeżym powietrzu – ćwiczenia na siłowni zewnętrznej, gimnastyka, mini zawody sportowe w parku.

Ćwiczenia i zabawy dobierane były do możliwości uczestników, ich temperamentu i potrzeby aktywności. Układ zajęć pozwalał na integrację i współdziałanie uczestników oraz zachęcał do podejmowania aktywności. Dla młodszych uczestników zajęcia były intensywniejsze, dla starszych więcej ćwiczeń na relaksację i wyciszenie emocji.

Wsparcie psychologiczne osób z niepełnosprawnością w procesie ich rehabilitacji społecznej jest bardzo potrzebne, gdyż pozwala na uporanie się z wewnętrznymi problemami, zwiększa motywację do działania i integracji ze społeczeństwem. Tematyka omawiana z BO dotyczyła regulacji emocji, rozwijania umiejętności poznawczych i komunikacyjnych, poznania i stosowania technik relaksacyjnych, nauki strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych, budowania lepszych relacji rówieśniczych i w rodzinie – dostosowana do indywidualnych potrzeb BO.  Praca nad kondycją psychiczną BO i postrzeganie samego siebie pozwoliła na większą akceptację swojej niepełnosprawności i miejsca w społeczeństwie, podniesienie poczucia wartości, szukanie możliwości na większą samodzielność.

Terapia ruchem służyła wsparciu BO w efektywniejszym uczestnictwie w innych formach wsparcia. Lepsza kondycja psychofizyczna pozwoliła na pełniejsze uczestnictwo i zaangażowanie BO.

Aktywności realizowane podczas tych zajęć obejmowały:

  • Nauka i doskonalenie samodzielności w zakresie wykonywania ćwiczeń ogólnousprawniających, wzmacniających, rozluźniających i oddechowych.
  • Nauka ćwiczeń wzmacniających mięśnie posturalne, poprawiających koordynację wzrokowo-ruchową i czucie głębokie.
  • Nauka utrzymywania prawidłowej postawy ciała.
  • Nauka ćwiczeń rozluźniających i relaksacyjnych.
  • Doskonalenie ćwiczeń kształtujących funkcje motoryczne i poprawiających jakość życia.
  • Nauka ćwiczeń wzmacniających z wykorzystaniem sprzętów.
  • Edukacja dotycząca zdrowego stylu życia i roli aktywności w redukcji wagi.
  • Nauka samodzielnej pracy nad mobilnością i stabilnością.
  • Praktyczne porady na temat domowych ćwiczeń rehabilitacyjnych.
  • Praktyczne porady na temat ergonomii ruchu i siedzenia.
  • Profilaktyka postępowania przeciwprzykurczowego.
  • Poprawa czucia głębokiego jako rozwijanie świadomości własnego ciała i jego możliwości.

Zajęcia odbywały się z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń korekcyjnych tj. maty, taśmy oporowe, piłki rehabilitacyjne, krążki rehabilitacyjne, ciężarki, itp.

Terapia komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) była bardzo ważna dla uczestników, gdyż wszyscy mają bardzo duże problemy z komunikowaniem się za pomocą mowy werbalnej lub są osobami niemówiącymi. Zajęcia były dostosowane do możliwości i potrzeb uczestników, którzy korzystali z posiadanych narzędzi komunikacyjnych np. książki do komunikacji lub tabletów z programem MÓWIK. Czasami okazywało się, że uczestnik posiada swoje narządzie komunikacyjne, ale rodzic nie potrafi z nim współpracować. Dlatego ważne były też rozmowy trenera z rodzicami, informujące o tym jak wspierać dziecko w rozwijaniu komunikacji z otoczeniem.

Tematyka zajęć obejmowała:

  • Aktywności budujące relację uczestnik-trener. Nazywanie aktywności podejmowanych przez uczestnika werbalnie i za pomocą symbolu PCS.
  • Praca z indywidualnym narzędziem komunikacyjnym i tablicą kontekstową.
  • Poszerzanie zasobu słownictwa związanego z codziennymi aktywnościami uczestnika, np. związanych z domem, spędzaniem wolnego czasu, zainteresowaniami, itp.
  • Rozwijanie poczucia sprawstwa w komunikacji – adekwatne do sytuacji użycie gestu MAKATON, symbolu PCS.
  • Trening budowania wypowiedzi dwuelementowych z wykorzystaniem symboli PCS.
  • Czytanie uczestniczące, rozmowa na temat treści.
  • Trening rozumienia mowy werbalnej. Ćwiczenia w dialogowaniu.
  • Modelowanie tworzenia komunikatów z użyciem indywidualnego narzędzia komunikacyjnego.
  • Rozwijanie umiejętności nazywania oraz wyrażania uczuć i emocji – historyjki obrazkowe.
  • Stymulacja sfery oralnej. Masaż bazalny twarzy. Elementy Masażu Shantala.
  • Ćwiczenia dokonywania wyboru aktywności.

Realizacja projektu trwa do 31 marca 2025 roku.

OPIS PROJEKTU

Celem projektu jest rehabilitacja osób z niepełnosprawnością, poprawa ich funkcjonowania w społeczeństwie, zwiększenie samodzielności i aktywności w okresie 01 kwietnia 2024 – 31 marca 2025.

Projekt „Rehabilitacja społeczna mieszkańców subregionu  konińskiego” otrzymał w konkursie „Możemy więcej” dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Wartość dofinansowania: 427 132,00 zł

Wartość całkowita: 431 632,00 zł

Do uczestnictwa w projekcie zapraszamy dzieci, młodzież i dorosłych posiadających aktualne orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności – łącznie 80 uczestników, mieszkających na terenie miasta Konina, powiatu konińskiego, miasta Koło i powiatu kolskiego. Nabór prowadzony jest w miesiącach kwiecień-maj 2024 do wyczerpania miejsc. W przypadku większej liczby chętnych powstanie lista rezerwowa.

W ramach projektu oferujemy różne formy wsparcia, które dostosujemy do indywidualnych potrzeb osób korzystających:

Grupowe:

  1. Nauka czynności dnia codziennego
  2. Arteterapia
  3. Terapia przez gry i zabawy grupowe

Indywidualne:

  1. Wsparcie psychologiczne
  2. Terapia ruchem
  3. Terapia komunikacji

Zgłoszenia uczestników przyjmuje koordynator Urszula Łącka tel. 696 568 769, e-mail fundacja@otwarcie.pl

Biuro projektu Fundacja OTWARCIE, ul. Kilińskiego 1, 62-500 Konin