„Rehabilitacja społeczna mieszkańców subregionu konińskiego”
Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci i Młodzieży OTWARCIE od 1 kwietnia 2024r. realizuje projekt Rehabilitacja społeczna mieszkańców subregionu konińskiego dofinansowany z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na podstawie umowy nr UM/PW9/2024/2/O_WIELKOPOLSKI/4116 z dnia 8.05.2024 r.
Beneficjentami projektu są dzieci, młodzież i dorośli, łącznie 82 osoby z niepełnosprawnościami, którzy uczestniczą w zajęciach grupowych i indywidualnych:
- Nauka czynności dnia codziennego to zajęcia grupowe dla 40 osób, realizowane w 10 grupach.
- Arteterapia – zajęcia grupowe dla 20 osób, odbywają się w 5 grupach.
- Terapia przez gry i zabawy – zajęcia grupowe dla 20 osób, odbywają się w 4 grupach.
- Wsparcie psychologiczne – indywidualne spotkania dla 10 uczestników.
- Terapia ruchem – zajęcia indywidualne dla 40 osób.
- Terapia komunikacji – zajęcia indywidualne dla 18 osób.
Celem projektu jest rehabilitacja osób z niepełnosprawnością, poprawa ich funkcjonowania w społeczeństwie, zwiększenie samodzielności i aktywności.
Dla każdego beneficjenta został opracowany Indywidualny Plan Działania uwzględniający jego potrzeby i możliwości uczestnictwa. Wszystkie formy wsparcia są prowadzone przez doświadczonych trenerów.
Tematyka zajęć Nauka czynności dnia codziennego dotyczyła takich zagadnień jak:
- Poznawanie i załatwianie spraw w urzędach i różnych instytucjach.
- Przygotowanie posiłków, także z użyciem sprzętu AGD.
- Planowanie i robienie zakupów.
- Nauka/doskonalenie samodzielności w ubieraniu się, dobieraniu stroju do pory roku, pogody, do sytuacji.
- Dbanie o porządek i czystość oraz własną higienę.
- Nauka zachowania w różnych miejscach i sytuacjach.
- Poznawanie i korzystanie z różnych form spędzania czasu wolnego.
- Trening umiejętności społecznych – budowanie relacji, radzenie sobie z emocjami, rozwój psychofizyczny i społeczny.
- Profilaktyka zdrowia – zdrowy tryb odżywiania, aktywność ruchowa, zdrowie psychiczne, stosowanie leków, wizyty profilaktyczne, badania.
Zajęcia były realizowane w bardzo różnorodny sposób:
- Symulacje z wykorzystaniem gier terapeutyczno-edukacyjnych.
- Omawianie instrukcji i praktyczne używanie zakupionych sprzętów gospodarstwa domowego.
- Planowanie czynności dnia codziennego z układaniem planu dnia.
- Filmy edukacyjno-instruktażowe z internetu.
- Praktykowanie i sprawdzanie umiejętności w terenie – sklepy, urzędy, park, lokale gastronomiczne, poczta, apteka, biblioteka.
Zajęcia z Arteterapii były realizowane w różnych formach, m. in. plastykoterapia, muzyko- i choreoterapia, sensoplastyka, biblioterapia, teatro- i filmoterapia, modelarstwo. Na zajęciach uczestnicy wykonali domowe masy plastyczne, składali modele ze sklejki. Słuchali i odtwarzali muzykę na prostych instrumentach, pracowali głosem (powtarzanie dźwięków, nauka piosenek), a także aktywizowali się poprzez ruch i taniec. Oglądali filmy i czytali/ słuchali wierszy, bajek, opowieści, odtwarzali przedstawienia teatrzyku kamishibai, a także tworzyli własne narracje. Tematyka zajęć okresowo nawiązywała do okoliczności lub pory roku.
Zajęcia arteterapeutyczne to często była spontaniczna aktywność, eksperymentowanie i poszukiwanie, rozbudzenie ciekawości, wypróbowanie pomysłów bez lęku przed oceną innych, pobudzające i dostarczające wielu doznań zmysłowych, a także odprężające i relaksujące. Zajęcia te pozwoliły BO na testowanie i doświadczanie, na generowanie własnych pomysłów, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, a tym samym poznawanie i poszerzanie własnych granic, rozwijanie poczucia sprawstwa. Praca w małych grupach sprzyjała otwartości i budowaniu relacji z innymi uczestnikami.
Podczas zajęć Terapia przez gry i zabawy były wykorzystywane gry, zabawy i aktywności związane z ruchem, wspierające rozwój psychofizyczny BO. Tematyka zajęć była urozmaicona i obejmowała:
- Zabawy taneczne ze śpiewem, rytmiczno-muzyczne, ćwiczenia elementów układów choreograficznych
- Zabawy relaksacyjne i wyciszające, ćwiczenia z elementami jogi, ćwiczenia oddechowe
- Zajęcia wzmacniające z użyciem przyrządów, np. piłki gimnastyczne, gumy oporowe, hula-hop, skakanki
- Gry edukacyjne regulujące emocje, gry planszowe, w kręgu, integracyjne, itp.
- Ćwiczenia i zabawy ogólnorozwojowe
- Gry z elementami rywalizacji (tory przeszkód, trafianie do celu, itp.)
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu – ćwiczenia na siłowni zewnętrznej, gimnastyka, mini zawody sportowe w parku.
Ćwiczenia i zabawy dobierane były do możliwości uczestników, ich temperamentu i potrzeby aktywności. Układ zajęć pozwalał na integrację i współdziałanie uczestników oraz zachęcał do podejmowania aktywności. Dla młodszych uczestników zajęcia były intensywniejsze, dla starszych więcej ćwiczeń na relaksację i wyciszenie emocji.
Wsparcie psychologiczne osób z niepełnosprawnością w procesie ich rehabilitacji społecznej jest bardzo potrzebne, gdyż pozwala na uporanie się z wewnętrznymi problemami, zwiększa motywację do działania i integracji ze społeczeństwem. Tematyka omawiana z BO dotyczyła regulacji emocji, rozwijania umiejętności poznawczych i komunikacyjnych, poznania i stosowania technik relaksacyjnych, nauki strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych, budowania lepszych relacji rówieśniczych i w rodzinie – dostosowana do indywidualnych potrzeb BO. Praca nad kondycją psychiczną BO i postrzeganie samego siebie pozwoliła na większą akceptację swojej niepełnosprawności i miejsca w społeczeństwie, podniesienie poczucia wartości, szukanie możliwości na większą samodzielność.
Terapia ruchem służyła wsparciu BO w efektywniejszym uczestnictwie w innych formach wsparcia. Lepsza kondycja psychofizyczna pozwoliła na pełniejsze uczestnictwo i zaangażowanie BO.
Aktywności realizowane podczas tych zajęć obejmowały:
- Nauka i doskonalenie samodzielności w zakresie wykonywania ćwiczeń ogólnousprawniających, wzmacniających, rozluźniających i oddechowych.
- Nauka ćwiczeń wzmacniających mięśnie posturalne, poprawiających koordynację wzrokowo-ruchową i czucie głębokie.
- Nauka utrzymywania prawidłowej postawy ciała.
- Nauka ćwiczeń rozluźniających i relaksacyjnych.
- Doskonalenie ćwiczeń kształtujących funkcje motoryczne i poprawiających jakość życia.
- Nauka ćwiczeń wzmacniających z wykorzystaniem sprzętów.
- Edukacja dotycząca zdrowego stylu życia i roli aktywności w redukcji wagi.
- Nauka samodzielnej pracy nad mobilnością i stabilnością.
- Praktyczne porady na temat domowych ćwiczeń rehabilitacyjnych.
- Praktyczne porady na temat ergonomii ruchu i siedzenia.
- Profilaktyka postępowania przeciwprzykurczowego.
- Poprawa czucia głębokiego jako rozwijanie świadomości własnego ciała i jego możliwości.
Zajęcia odbywały się z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń korekcyjnych tj. maty, taśmy oporowe, piłki rehabilitacyjne, krążki rehabilitacyjne, ciężarki, itp.
Terapia komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) była bardzo ważna dla uczestników, gdyż wszyscy mają bardzo duże problemy z komunikowaniem się za pomocą mowy werbalnej lub są osobami niemówiącymi. Zajęcia były dostosowane do możliwości i potrzeb uczestników, którzy korzystali z posiadanych narzędzi komunikacyjnych np. książki do komunikacji lub tabletów z programem MÓWIK. Czasami okazywało się, że uczestnik posiada swoje narządzie komunikacyjne, ale rodzic nie potrafi z nim współpracować. Dlatego ważne były też rozmowy trenera z rodzicami, informujące o tym jak wspierać dziecko w rozwijaniu komunikacji z otoczeniem.
Tematyka zajęć obejmowała:
- Aktywności budujące relację uczestnik-trener. Nazywanie aktywności podejmowanych przez uczestnika werbalnie i za pomocą symbolu PCS.
- Praca z indywidualnym narzędziem komunikacyjnym i tablicą kontekstową.
- Poszerzanie zasobu słownictwa związanego z codziennymi aktywnościami uczestnika, np. związanych z domem, spędzaniem wolnego czasu, zainteresowaniami, itp.
- Rozwijanie poczucia sprawstwa w komunikacji – adekwatne do sytuacji użycie gestu MAKATON, symbolu PCS.
- Trening budowania wypowiedzi dwuelementowych z wykorzystaniem symboli PCS.
- Czytanie uczestniczące, rozmowa na temat treści.
- Trening rozumienia mowy werbalnej. Ćwiczenia w dialogowaniu.
- Modelowanie tworzenia komunikatów z użyciem indywidualnego narzędzia komunikacyjnego.
- Rozwijanie umiejętności nazywania oraz wyrażania uczuć i emocji – historyjki obrazkowe.
- Stymulacja sfery oralnej. Masaż bazalny twarzy. Elementy Masażu Shantala.
- Ćwiczenia dokonywania wyboru aktywności.
Realizacja projektu trwa do 31 marca 2025 roku.
OPIS PROJEKTU
Celem projektu jest rehabilitacja osób z niepełnosprawnością, poprawa ich funkcjonowania w społeczeństwie, zwiększenie samodzielności i aktywności w okresie 01 kwietnia 2024 – 31 marca 2025.
Projekt „Rehabilitacja społeczna mieszkańców subregionu konińskiego” otrzymał w konkursie „Możemy więcej” dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Wartość dofinansowania: 427 132,00 zł
Wartość całkowita: 431 632,00 zł
Do uczestnictwa w projekcie zapraszamy dzieci, młodzież i dorosłych posiadających aktualne orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności – łącznie 80 uczestników, mieszkających na terenie miasta Konina, powiatu konińskiego, miasta Koło i powiatu kolskiego. Nabór prowadzony jest w miesiącach kwiecień-maj 2024 do wyczerpania miejsc. W przypadku większej liczby chętnych powstanie lista rezerwowa.
W ramach projektu oferujemy różne formy wsparcia, które dostosujemy do indywidualnych potrzeb osób korzystających:
Grupowe:
- Nauka czynności dnia codziennego
- Arteterapia
- Terapia przez gry i zabawy grupowe
Indywidualne:
- Wsparcie psychologiczne
- Terapia ruchem
- Terapia komunikacji
Zgłoszenia uczestników przyjmuje koordynator Urszula Łącka tel. 696 568 769, e-mail fundacja@otwarcie.pl
Biuro projektu Fundacja OTWARCIE, ul. Kilińskiego 1, 62-500 Konin
Najnowsze komentarze